Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 134 Louise Bourgois’ cumulus

Susan Hol, Cumulus, 2011.

In het jaar na de invloedrijke groepsexpositie Eccentric Abstraction in 1966, maakt Louise Bourgeois haar eerste reis naar Pietrasanta, Italië. Ze laat zich niet weerhouden door de traditionele reputatie van Italië. Bourgeois wil daar leren werken in marmer en ze werkt ook in een bronsgieterij. Ze is tot vroeg in de jaren 1970 regelmatig in Pietrasanta te vinden.

De door Lucy R. Lippard genoemde ‘zinnelijk glanzende koepels bedekt door een barokke draperie waaruit sommigen tevoorschijn komen en waaronder andere zich verschuilen’ (Artforum, 13, no.7, maart 1975, zie ook aflevering 130), zijn daar in Italië in marmer gevormd. Bourgeois noemde deze werken, een serie, Cumul. De wolkenliefhebbers herkennen de verwijzing naar cumulus, van die stapelwolken die uit meerdere bolletjes lijken opgebouwd.

Het motief is ook terug te vinden in tekeningen van geclusterde heuvels en heuvel-borst-wolken die ze eerder maakte. Zelf zei Bourgeois: ‘Als we heel erg compulsief zijn, is alles wat we tot onze beschikking hebben de herhaling, en dat drukt de validiteit uit van wat we te zeggen hebben. Dit is zo belangrijk voor mij dat alles wat ik kan verzinnen is herhalen en herhalen en herhalen.’

De marmeren vormen die Bourgeois gebruikt voor haar serie, zijn de basisvormen voor de marmeren potten, vazen en kruiken die voor toeristen gemaakt worden. Lippard vind dit wel passend. Ik kan haar daarin niet volgen en ze legt ook niet uit waarom ze dat vindt. Als meest indrukwekkend gebruik van deze vormen noemt Lippard het werk The Marchers (1972). Een voor mij totaal onbekend werk en op internet is ook niet veel duidelijkheid te vinden over wat nu het echte werk is.

The Marchers is in 1972/73 getoond bij de Whitney Annual, en bestond uit een groot aantal kolommen met geslepen vlakken van diverse maten en kleuren, geplaatst op de vloer in rijen die noch chaotisch noch geordend waren. Het gaf een beeld van een plechtige menigte en door de belichting gaf het een effect van beweging.

Waarom is dit werk belangrijk?

About the author

Susan Hol

Ontdek meer van Susan Hol

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder