Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 264 Dollhouse

Miriam Schapiro and Sherry Brody, Dollhouse, 1972.

Foto gevonden bij Hyperallergic.

Bij elke ruimte van het vrouwenhuis (Womanhouse, zie aflevering 263) hoorde een bewustwordingsproces in groepsverband, schrijft Rosa Lindenburg (feministische kunst internationaal, 1978, p.43; zie ook aflevering 263).

De keuken symboliseerde bijvoorbeeld het centrum van de machtsstrijd tussen man en vrouw, een uiterste consequentie van de rolverdeling. De vrouwen bouwden de keuken om tot ‘verzorgende’ keuken. Alle muren en voorwerpen werden bedekt met een vleeskleurige laag en plastic eieren werden getransformeerd tot plastic borsten. Lindenburg: ‘Een totale identificatie van de vrouw met haar rol was bereikt en werd tegelijkertijd becommentarieerd.’ (1978, p.43)

Miriam Schapiro en Sherry Brody maakten samen voor het vrouwenhuis een poppenhuis, omdat dit speelgoed traditioneel deel uitmaakt van de meisjeswereld en meisjes moet voorbereiden op de vrouwelijke rol. Het vrouwenhuis mag dan zijn opgeheven, dit poppenhuis bestaat nog steeds (zie afbeelding bij deze aflevering). De kunstenaars hebben gezorgd voor een mooie aankleding van en in het poppenhuis, maar tonen tegelijkertijd de bedreigingen die de illusie verstoren. Het huis laat duidelijk de omgeving van de vrouwelijke kunstenaar zien, compleet met atelier en mannelijk naaktmodel. (1978, p.43)

Niet alleen in Amerika, maar ook in Engeland zijn het huishouden en de verzorgende rol van de vrouw voor verschillende kunstenaars (v) een bron van inspiratie in de jaren 1970. Typerend daarvoor is het project van Kate Walker, dat zich als een olievlek uitbreidde. Haar project, getiteld Postal Event, of A Portrait of the Artist as a Young Housewife, begon met haar buurvrouw die verhuisde. Beide kunstenaars begonnen elkaar, genaaide of gebreide, kunstobjecten toe te sturen die te maken hadden met het huishouden of de vrouwelijke folklore. Uiteindelijk werd door kunstenaars en amateurs uit verschillende Engelse steden meegedaan aan dit project. (1978, p.43; zie ook aflevering 145).

In de catalogus bij de extra info over de kunstenaars valt te lezen dat Walker in 1938 in Leeds is geboren en in 1975 het project ‘activiteiten per post’ is begonnen met haar vriendin en verhuizende buurvrouw Sally Gallop. Ze onderhielden het contact met het sturen van brieven en kleine kunstwerken. Een jaar later waren er al meer dan twaalf vrouwen betrokken bij het project. Het aantal kleine kunstwerken was gegroeid tot boven de 200. (Lidewijn Reckman, feministische kunst internationaal, 1978, p.95)

Wat is eigenlijk het doel van dit project?

About the author

Susan Hol

Ontdek meer van Susan Hol

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder