Een groot aantal kunstenaars zoekt samenwerking met het publiek en uit die ervaringen ontstaan initiatieven voor het geven van workshops (zie ook aflevering 277). Betsy Damon is daarvan een voorbeeld met haar workshop/performance The 7000 Year Old Woman, 6-12-1978 (zie ook afleveringen 188, 192).
Damon werkt eerst vier dagen met een groep van acht vrouwen. De workshop is vooral gericht op de bewustwording van het vrouw-zijn en wat dat voor ieder afzonderlijk betekent. Damon maakt daarbij gebruik van elementen uit verschillende psychotherapieën, zoals cocounseling, sensitivitytraining, bio-energetica en psychodrama.
Samen met de acht vrouwen uit de workshop maakt Damon dan de performance The 7000 Year Old Woman, waarbij ze voortbouwt op een thema waarmee ze in 1975 begon: het zoeken naar de eigen identiteit door – via de vrouwenlijn zoals zuster, moeder, tante, grootmoeder, overgrootmoeder enzovoort – terug te keren tot de oorsprong.
De bedoeling is dat het publiek meedoet aan de performance, dat zij inspringen op de vrouwen die herhaaldelijk een tekst beginnen met ‘ik herinner mij’. Het publiek, onwennig en wat bleu bij deze nieuwe kunstvorm, doet niets. En dus staat Damon er alleen voor, met haar acht vrouwen.
Op de vloer is een grote witte cirkel getrokken, met daaromheen vier in het zwart geklede vrouwen. In hun handen houden ze stokken waartussen aan touwen witte zakjes hangen. In de zakjes zitten rode zakjes met een rood papiertje waarop een tekst staat. De tekst gaat over verkrachting en andere seksuele ervaringen.
Een vijfde vrouw is in het wit gekleed en zit op de vloer met voor zich een kluwen van touwen en draden in verschillende kleuren. Aan een van de wanden hangt een vel papier met de tekst: Herinneringen, neem een rood zakje uit het witte, geef een herinnering aan het witte zakje, deel je herinneringen tijdens de performance. De drie overige vrouwen komen, in zwart gekleed, een voor een vanachter een gordijn de cirkel binnen terwijl ze met een bel rinkelen en met een stokje op een klein inlands instrument slaan, wat een sonoor geluid geeft. Alle in zwart geklede vrouwen nemen plaats in de cirkel, waarbij de staketsels met zakjes buiten de cirkel op de grond worden gelegd.
Dan verschijnt Damon in de ruimte…
De video bij deze aflevering is een re-enactment van deze performance door Lucy Thane, die meer performances van Damon opnieuw heeft uitgevoerd.
Bronnen: feministische kunst internationaal, 1978, p.57 (Lidewijn Reckman), en p.97-98 (Hedy Buursma) en deappel.nl.