Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 282 Van concurrentie naar onderlinge solidariteit

Bignia Corradini, Ihr dürft Eure Lage nicht erkennen, 1974. Pastelkrijt op karton, 70 x 100 cm. ©Bignia Corradini und VG Bild-Kunst Bonn | Foto: Jochen Littkemann.

Foto gevonden op de site van de kunstenaar.

Vrouwen werden eeuwenlang opgeborgen in een aparte vrouwenwereld, schrijft Marlite Halbertsma, en binnen die vrouwenwereld zagen zij elkaar niet zozeer als slachtoffer van dezelfde onderdrukkende moraal, maar veeleer als concurrenten (feministische kunst internationaal, 1978, p.53, zie ook aflevering 281).

De vrouwenwereld omvatte een subcultuur van naaikransjes, theevisites en bakwedstrijden, met een systeem van normen en waarden dat zeer vergelijkbaar was met dat van de mannenwereld. Status verkreeg een vrouw met het veroveren van een goede echtgenoot, schoolprestaties van de eigen kinderen en een smetteloos gevoerde huishouding. Haar zelfbeeld werd gevormd door concurrentie met andere vrouwen: mijn was is witter dan de jouwe, aldus Halbertsma (1978, p.53).

Deze kleine geschiedenisles van Halbertsma heeft een persoonlijk pijnpunt, vermoed ik. Ze schrijft dat het hoogste doel voor vrouwen was om zich compleet weg te cijferen voor man en kinderen, en vervolgt met: ‘Hoe kan je je dan als dochter identificeren met een moeder die er eigenlijk niet is?’ (1978, p.53)

Na de Tweede Wereldoorlog nam de welvaart langzaam toe, ontstond er meer vrije tijd en kwam er betere anticonceptie beschikbaar. Het gevolg is bekend: minder ongewenste zwangerschappen en kleinere gezinnen, waardoor vrouwen een ándere toekomst konden plannen. De bewustwordingsgolf die het feminisme met zich meebracht zorgde voor ingrijpende veranderingen. (1978, p.53)

Een van die grote veranderingen is onderlinge solidariteit, ook terugkomend in het werk van feministische kunstenaars. Halbertsma noemt Bignia Corradini (1951). Zij schildert in de vroege jaren 1970 vrouwen uit haar omgeving die een nieuw zelfbewustzijn hebben veroverd. ‘Hun kracht toont zij in een bijna heroïserende vormgeving’, schrijft ze. (1978, p.54)

Helaas zijn de foto’s van Corradini’s werk dusdanig beschermd dat ik er geen foto van kan plaatsen bij deze aflevering. Ga vooral even op haar site, en dan met name hier, kijken voor haar vroege werk.

About the author

Susan Hol

Leave a Comment