Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 325 Feministische kunst: vormgeven aan én uitdragen van feministisch bewustzijn

Foto: Susan Hol, 2019, van eigen exemplaar catalogus feministische kunst internationaal, p.28. Georgine Schwartze, Vrouw met kruiwagen, 1898, Foto IAV, Amsterdam, Verblijfplaats onbekend.

In hun verweer op de kritiek dat de tentoongestelde kunst geen feministische kunst was (zie aflevering 324), stelden de SVBK-vrouwen dat je een bijvoeglijk naamwoord als ‘feministische’ voor kunst op meerdere manieren kunt uitleggen, zo schrijft Ingelies Vermeulen (Feministische kunst een (on)haalbaar ideaal?, 2006, p.177).1) Net als Spaanse kunst door Spanjaarden is gemaakt, zo kun je feministische kunst lezen als door feministen gemaakt.

2) Je kunt feministische kunst als stijl opvatten, net zoals bij constructivistische kunst.

3) Het bijvoeglijk naamwoord ‘feministische’ impliceert een maatschappelijke geëngageerdheid, zoals ook het geval is bij socialistische kunst.

Het laatste punt, zo laat Vermeulen weten, is hét punt geworden. En dan staat vooral de feministische uitspraak van het kunstwerk centraal, niet zozeer het feministisch engagement van de kunstenaar. Je hoeft dus geen feminist te zijn om feministisch werk te maken. ‘Feministische kunst is het vormgeven aan het feministisch bewustzijn én het uitdragen van een feministisch bewustzijn’, aldus Marlite Halbertsma (in: Feministische kunst een (on)haalbaar ideaal?, 2006, p.177).

En feministische kunst onderscheid zich dan van andere door vrouwen gemaakte kunst door haar kritische, meer strijdbare en met de vrouwenbeweging geëngageerde kunst. Volgens Vermeulen zijn in het debat over engagement in de kunst de theorieën van Walter Benjamin (1892-1940, zie ook afleveringen 116-119) en Theodor Adorno (1903-1969) relevant.

About the author

Susan Hol

Leave a Comment