Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 358 Multimedia kunstwerken in diverse disciplines

Installation view, “C. 7,500” Walker Art Center, 1973. Clockwise from left: Athena Tacha’s Feet and Shoes (1970-1972), Expressions I (A study in facial motions) (1972), Hands (two versions) (1970-1972) and Ears (1970-1971). Visible to the right in the corner is 100 Identical Drawings (1969) by Nancy Wilson Kitchel.

Foto gevonden bij Walker Art.

De oprichting van de Women’s Workshop (zie aflevering 357) gaat gepaard met een verklaring over de specifieke problemen van vrouwelijke kunstenaars en een actieplan voor educatie, demonstraties en campagnes. Ze willen zich verdiepen in de schoolverlaters: hoeveel vrouwen ten opzichte van mannen na de kunstacademie zijn gestopt met hun kunstenaarschap.*

Verder wil de Workshop het isolement van vrouwen opheffen door de oprichting van crèches, het faciliteren van deelname aan exposities en conferenties, en door zich hard te maken voor meer vrouwen als docent op de kunstacademies. ‘Vrouwen willen niet eenvoudigweg de plaats innemen van mannen in de kunsten; vrouwen willen iets dat veel radicaler is: de enorme disbalans die de geschiedenis heeft gecreëerd herstellen’, aldus de verklaring van de Women’s Workshop.*

Het gaat de vrouwen niet om een nieuwe set regels uitvinden, welnee. Veel belangrijker is het om een ontvankelijke samenleving te creëren die kan inspelen op de behoeften en doelen van kunstenaars. De Workshop zal verbanden aangaan met andere vrouwengroepen en vrouwelijke kunstenaars uitnodigen zich bij de Workshop aan te sluiten. Het doel is om samen een ethiek te ontwikkelen voor een samenleving en kunst die vrouwen niet discrimineert.*

In feite bewandelt de Women’s Workshop dezelfde weg als de Woman’s Building (zie aflevering 110) en het Womanhouse in Los Angeles in 1971 (met Judy Chicago, zie afleveringen 111 en 145), namelijk samenkomen, discussiëren over de situatie van vrouwelijke kunstenaars, onderzoek naar kunstenaressen in het (verre) verleden, en strijd voor gelijkheid in het kunstonderwijs.

Net als de vrouwen in Amerika gaan de vrouwen in Engeland samenwerken in diverse kunstprojecten. In 1974 organiseert de Women’s Workshop twee tentoonstellingen buiten de gebruikelijke musea en galeries, met alleen werk van vrouwelijke kunstenaars. De vrouwen hebben contact en werken samen met de talloze radicale kunstenaarsorganisaties die in de jaren 1970 ontstaan. Het belang van de feministen is om multimedia kunstwerken te realiseren die diverse disciplines samenbrengen en/of overstijgen.*

In 1974 brengt de Amerikaanse critica Lucy Lippard, in dit feuilleton al vaak genoemd, de tentoonstelling Ca.7,500 naar het warenhuis in Earlham Street, Londen.*

*Uit het boek Framing Feminism, Art and the Women’s Movement 1970-85. Eds. Roszika Parker en Griselda Pollock, Pandora Press, Londen, 1987, pp.3-78

About the author

Susan Hol

Ontdek meer van Susan Hol

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder