Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 362 Onpartijdige representatie en nieuw bewustzijn

Susan Hol, Interior, Small still lifes of a female household, 2018. Boek bij mij verkrijgbaar tegen kostprijs (25 euro).

De soep wordt niet zo heet gegeten als zij wordt opgediend bij de kampen ‘esthetische kwaliteitsnormen’ en ‘alles wat maar enigszins esthetisch relevant is’ (zie aflevering 361). Een belangrijk overstijgend punt in die jaren 1970 is de ‘dringende zoektocht naar prioriteiten en trajecten die vrouwen het vertrouwen zouden geven om op hun eigen capaciteiten te vertrouwen, om de negatieve evaluatie als gevolg van diepgaande discriminatie tegen vrouwen te overwinnen.’*

Vrouwen krijgen steeds meer vragen over de eigen historische en huidige positie in de kunstwereld. Kunsttijdschriften springen daar handig op in met de publicatie van speciale uitgaven gericht op vrouwen. Verder regelen vrouwen ook veel zelf: er komen nieuwe tijdschriften waarin activiteiten en debatten van vrouwen de aandacht krijgen. In de vroege jaren 1970 zijn dat de Amerikaanse tijdschriften Feminist Art Journal, Womanart, Heresies en Chrysalis. In 1976 verschijnt in Australië het tijdschrift Lip.*

In Engeland verschijnen vooral speciale uitgaven van bestaande kunsttijdschriften. In Art and Artists bijvoorbeeld verschijnt in oktober 1973 een editie onder redactie van Carla Liss, een van de organisatoren van Women’s Work (zie afleveringen 343-344), over kwesties die kunstenaars (v) aangaan. De bedoeling ervan is om ‘nog een stap te maken richting een meer onpartijdige representatie (van vrouwen) en een nieuw bewustzijn’.*

Het klinkt misschien wat magertjes, zo’n speciale uitgave, maar volgens Parker en Pollock speelt het wel degelijk een belangrijke rol. Door over vrouwen en kunst te schrijven krijgen feministische kritiek en kunstgeschiedenis de kans zich te ontwikkelen. Daarnaast maken de speciale uitgaven over vrouwen en kunst het werk van vrouwen en de kwesties die zij moeten tackelen meer zichtbaar. Er is in onderwijs en debatten zeer veel gebruikgemaakt van deze uitgaven, aldus Parker en Pollock.*

Vooral nummer 3 van het blad Studio International in 1977 heeft een enorme impact…*

De afbeelding met link bij deze aflevering heb ik gekozen omdat foto’s van de oude tijdschriftomslagen beschermd zijn en dus niet beschikbaar.

*Uit het boek Framing Feminism, Art and the Women’s Movement 1970-85. Eds. Roszika Parker en Griselda Pollock, Pandora Press, Londen, 1987, pp.3-78

About the author

Susan Hol

Leave a Comment