Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 363 Onnodige scheiding tussen de seksen?

Foto: Susan Hol, van eigen exemplaar tijdschrift.

Studio International, het Journal of Modern Art, heeft in 1977 het thema ‘Women’s Art’ gekregen en wordt vrijwel geheel gevuld door vrouwen (zie ook aflevering 362).

Opvallend is dat de eerste woorden in het blad, in het Editorial, gaan over mogelijke ‘aanklachten van ronduit seksisme’ met een thema als ‘Women’s Art’. Waarom dan toch?!? Nou, aldus de schrijver, stel je doet een thema ‘Men’s Art’, dan kun je ‘terecht worden beschuldigd van het bevorderen van een onnodige scheiding tussen de seksen’.*

Ehm, ja? En dat is natuurlijk tot op die dag nog nooit gebeurd… Even buiten beschouwing laten dan dat kunsttijdschriften helemaal geen ‘Men’s Art’-thema hoeven te maken, want het staat al bomvol met kunst van mannen.

Heel nobel schrijft Richard in zijn Editorial dat vrouwen gewoon net als mannen hun plaats moeten innemen op de pagina’s van kunsttijdschriften. Het is verwerpelijk om vrouwen als een aparte categorie te behandelen, aldus Richard.**

Deze visie heeft een hardnekkig leven geleid. Het is natuurlijk mooi om dat te denken, maar de werkelijkheid is anders: het zijn ánderen die vrouwen als aparte categorie behandelen. Vrouwen willen niets liever dan geen onderscheid in sekse, gender of wat dan ook. Je bent kunstenaar. C’est tout. Meer niet en ook niet minder.

Gelukkig is Richard ook bij bewustzijn gekomen. Hij ziet in dat er toch wat onbalans is en gaat ervoor om deze enigszins te herstellen.*

Het tijdschrift opent met een artikel van Linda Nochlin: Vrouwelijke kunstenaars in de 20e eeuw. Kwesties, problemen, meningsverschillen (1977, pp.165-174). Wat zij daarin behandelt is aan bod geweest in dit feuilleton, bij de afleveringen over feministische kunst (158-280). Nochlin gaat in op decoratieve kunst en vrouwelijke beeldtaal (female imagery).

Vervolgens besteedt Ellen H. Johnson aandacht aan vijftig jaar portretschilderen door de Amerikaanse kunstenaar Alice Neel (1977, pp.174-179). Deze kunstenaar is besproken in dit feuilleton, zie de afleveringen 245-248.

Daarna bespreken negen critici (v) het werk van een door hen gekozen kunstenaar (v) die in Engeland werkt.

*Cork, Richard (1977). Editorial. Studio International. Journal of Modern Art, 3, vol.193, no.987: 164.

About the author

Susan Hol

Ontdek meer van Susan Hol

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder