Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 392 Marie Yates analyseert het bewegen door het landschap

Susan Hol, Look through, 2013-2015. Ook te vinden in mijn Webshop beeldend werk.

Het landschap is in de romantiek dé plek waar het alleengaande, gevoelige individu een wordt met de ongerepte natuur (zie aflevering 391).

Deze idealisering van de werkelijkheid wordt door Marie Yates van de mythische, spirituele wolk gehaald en met twee benen op de grond gezet. Zij analyseert het bewegen door het landschap, haalt dit proces uit elkaar en brengt het onder in verschillende fasen. Het is een fasering die op effectieve wijze een model van de objectivering van de ervaring geeft, schrijft Fenella Crichton.*

De fasen die Yates onderscheidt zijn Signals, Location, Context, Sign, Transformation, Resolution. Het gaat hierbij dus om de letterlijke realiteit.

Signals zijn dan geen hemelse aanwijzingen, maar simpelweg de tekens die ze onderweg tegenkomt, zoals bewegwijzering of bijvoorbeeld een bepaalde kenmerkende boom die een zekere plek aangeeft. Location is niets meer dan de locatie waar ze geweest is, waar ze haar observaties heeft gedaan en foto’s heeft gemaakt. Context is wijdere omgeving van de plek waar zij zich bevindt, dus zoiets als een open plek in een bos in een bepaald deel van Engeland. Sign is denk ik een aanwijzing, bijvoorbeeld een bepaald pad, een typische struik, een groepje bomen.

Transformation betekent letterlijk transformatie, een bepaalde verandering. Yates doelt waarschijnlijk op een verandering in het landschap, bijvoorbeeld het landschap op dag 1 in vergelijking met het landschap op dag 2. Resolution, verdwijning, houdt verband met de wens van de kunstenaar om afgelegen plaatsen buiten de gebaande paden te ontdekken ‘waar elke aanwezigheid vluchtig en onopgemerkt zou zijn’ (zie aflevering 388).

Voor Yates is het duidelijk geworden dat ze het landschap op meer manieren kan benaderen, dat ze zich buiten de begrenzing van het 19e-eeuwse romantische ketens kan begeven. Ze wordt nieuwsgierig naar de invloed van cultuur op de houding van mensen ten opzichte van het landschap. Ze gaat andere samenlevingen onderzoeken. Ze wil nagaan in hoeverre mensen het landschap beschouwen als een aparte entiteit* (ofwel een op zichzelf staand object, zou Schopenhauer zeggen, zie aflevering 391), die verschillende functies kan vervullen* (ofwel, in de woorden van Schopenhauer, die het subject op diverse manieren kan bedienen, zie aflevering 391).

Yates staat in haar onderzoek stil bij de al zo lange tijd opgelegde tweedeling tussen natuur en cultuur en gaat op zoek naar andere tweedelingen.

*Crichton, Fenella (1977). Women Artists in the UK. Nine women critics write about women artists of their choice working in the UK. Marie Yates. Studio International. Journal of Modern Art, 3, vol.193, no.987: 184-186.

About the author

Susan Hol

Ontdek meer van Susan Hol

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder