Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 404 Katherine Gili: sculpturen van staal

Katherine Gili, Roudalay, 1977, mild steal, varnished, height: 125 cm.

Foto gevonden op site kunstenaar.

De zevende van de negen critici (v) die het werk van een door hen gekozen, in Engeland werkende, kunstenaar (v) bespreken in Studio International, het Journal of Modern Art (zie aflevering 363) is Catherine Lampert. Zij heeft het werk van Katherine Gili gekozen.*

Deze kunstenaar heeft een eigen website! Dat is nog eens wat anders dan Kate Walker (zie aflevering 403).

Gili maakt sculpturen en werkt daarbij binnen het traditionele kader, zo schrijft Lampert. Toch heeft Gili volgens Lampert binnen dat kader een eigen ruimte gevonden.*

Lampert beschrijft de sculpturen van Gili als compleet, in zichzelf, en niet zozeer zelfbewust: de toeschouwer ontvangt geen preek over de kostbare abstracte aard van een sculptuur-ding in de ruimte, maar ziet iets heel tastbaars en eenvoudigs dat de indruk wekt van zowel introspectie – zichtbaar in de onafhankelijke en mysterieuze creatie – als een tot bloei komen, het gevoel van een spurt van energie, lijkend op de sprong van een danser.*

De hybride karakters in het werk van Gili beginnen vaak met een industriële vorm, aldus Lampert, een plak stalen cilinder of koepelvormig bekken, en eindigen alsof het iets figuratiefs is. Lampert krijgt bij het werk van Gili het gevoel dat ze kijkt naar een bezielde vorm, maar weet bij nader inzien dat er helemaal niets menselijks te vinden is in het geheel van ruwe stalen balken.*

Lampert beschrijft in haar artikel verder vooral het werken met staal door Gili en eigenlijk is dat op zijn mooist te zien op de website van Gili, haar stalen kunstwerken. Dus struin daar vooral lekker rond. Er is werk te zien vanaf haar studententijd in eind jaren 1960 tot heden.

*Lampert, Catherine (1977). Women Artists in the UK. Nine women critics write about women artists of their choice working in the UK. Katherine Gili. Studio International. Journal of Modern Art, 3, vol.193, no.987: 190-192.

About the author

Susan Hol

Leave a Comment