Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 442 Wég met dat mystieke aura

Screenshot. Zie voor het YouTube filmpje (0:30 minuten) de link onderaan de aflevering.

De nieuwe vaardigheden waarmee vrouwen hun voordeel kunnen doen (zie aflevering 441), zijn er niet zomaar. Immers, ‘vrouwelijk’ staat zo ongeveer gelijk aan een gebrek aan allerlei vaardigheden, zodat de met de opvoeding meegekregen en voortdurend gewaardeerde vaardigheden van mannen veel beter uit de verf komen, aldus Sally Potter.*

Het is ondertussen welbekend en ook Potter wijst erop: vrouwen hebben eeuwenlang geen toegang gehad tot het zich eigen maken van allerlei vaardigheden. Daarbij zijn eeuwenlang de zogenaamde ‘vrouwenvaardigheden’ stelselmatig afgedaan als niet belangrijk en/of waardeloos. Als reactie hierop zagen sommige vrouwen meesterschap als het grootste voorbeeld van hoe vaardigheden kunnen onderdrukken, omdat het een verschil demonstreert tussen superioriteit (meester/man) en inferioriteit (onkundig/vrouw).*

De een zijn werk wordt hogelijk gewaardeerd, de ander haar werk hogelijk geminacht. De strategie van de vrouwenbeweging is steeds om te laten zien dat de mannelijke privileges prima haalbaar zijn voor vrouwen. Vrouwen leren vrouwen, vrouwen delen hun vaardigheden, bouwen nieuwe vaardigheden op, en breken zo het mystieke aura van professionalisme af. Zij werken richting het verwerkelijken van ieders talent.*

Hoe zit het met de mystieke aura’s die verbonden zijn met het ‘creatieve’ werkproces? Hoe gaat een performancekunstenaar te werk?*

Dit kan volkomen persoonlijk zijn, schrijft Potter, maar het startpunt is vaak de praktijk waarin de kunstenaar geschoold is. Zo kan de beeldhouwer die performancekunstenaar wordt beginnen met het maken of vinden van een object en vandaaruit verder gaan werken. Zij kan bijvoorbeeld het object in beweging brengen om een tijdsverloop te verbeelden, zij kan het object een ruimte geven (kamer of set) om zo een scenario te suggereren.*

De schilder die performancekunstenaar wordt kan een bestaand schilderij nemen of een principe uit de schilderkunst, zoals ruimte in de Renaissance schilderkunst, en de formele en ideologische componenten gebruiken als basis voor een ‘script’. Of ze kan haar eigen dromen als beginpunt gebruiken voor een performance, bijvoorbeeld door beelden samen te voegen, of door iets met schrijven, notitieboeken, dagboeken en dergelijke te doen.*

Een danser kan een serie bewegingen, een tableau of een herinnering aan de verborgen aspecten van haar danstraining, als basis gebruiken voor een performance.

In deze video, Glauben Sie nicht, dass ich eine Amazone bin, uit 1975, zie je het hoofd van een middeleeuwse Madonna van een schilderij van Stefan Lochner en daaroverheen geprojecteerd het gezicht van Rosenbach, die focust, een pijl en boog opricht, schiet en wegloopt.
*Uit: Sally Potter, On shows. In: Framing Feminism, Art and the Women’s Movement 1970-85. Eds. Roszika Parker en Griselda Pollock, Pandora Press, Londen, 1987, pp.290-292.

About the author

Susan Hol

Leave a Comment