Op de tentoonstelling Frida Kahlo and Tina Modotti (zie ook aflevering 459) is werk te zien van, jawel:
- Frida Kahlo (1907-1954), Mexicaans kunstschilder en inmiddels behoorlijk bekend. Klik op haar naam voor een link naar een (Nederlandstalige) biografie van deze schilder.
- Tina Modotti (1896-1942, klik op haar naam voor een Engelstalige biografie), een Italiaans-Mexicaanse fotograaf, maar ook acteur en activist.
Op artnet vind ik dat Modotti’s composities en haar gebruik van schaduw in haar foto’s bijzonder zijn. ‘Haar meest beroemde afbeeldingen legden het milieu van Mexico-Stad vast tussen de Eerste en Tweede Wereldoorlog, inclusief portretten van kunstenaars en intellectuelen, zoals Frida Kahlo en haar echtgenoot Diego Rivera’ (artnet).
Dat is dan dus meteen duidelijk, de twee kunstenaars kenden elkaar.
Volgens artnet emigreerde Modotti ‘naar de Verenigde Staten om in 1913 bij haar vader in San Francisco te wonen’. Acteren doet ze in de vroege jaren 1920 in Los Angeles. Ze ontmoet in de artistieke kringen fotograaf Edward Weston en vertrekt in 1923 met hem naar Mexico City. Ze richten bij aankomst een fotostudio op en sluiten zich vervolgens aan bij de Communistische Partij. (artnet)
Weston keert later terug naar zijn vrouw in Californië, Modotti blijft in Mexico en raakt steeds meer betrokken bij radicale politiek. Ze wordt in 1931 verbannen, stopt met fotografie en keert in 1939 naar Mexico terug onder een valse naam. In 1942 overlijdt ze in Mexico City, Mexico. (artnet)
Op artnet is een citaat van Modotti over fotografie te vinden. Ze heeft ooit gezegd: ‘Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen goede en slechte fotografie. Met goed wordt de fotografie bedoeld die alle beperkingen accepteert die inherent zijn aan de fotografische techniek en profiteert van de mogelijkheden en kenmerken die het medium biedt. Met slechte fotografie wordt bedoeld datgene wat je kunt doen, met bij wijze van spreken een soort minderwaardigheidscomplex, zonder waardering voor wat fotografie zelf biedt.’ (artnet)
Het besluit om tijdens de expo Frida Kahlo and Tina Modotti tegelijkertijd werk van een fotograaf en een schilder, beiden werkzaam in Mexico, ten toon te stellen, omzeilt volgens Parker en Pollock de problemen van de andere tentoonstellingen met werk van vrouwelijke kunstenaars.*
Hoe zit dat?