Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 465 Sister Seven, samenwerkingskunstgroep tegen nucleaire dreiging

Sister Seven, 1981, een groep feministische schrijvers, dichters en kunstenaars, waaronder Monica Ross, Shirley Cameron, Evelyn Silver, Liz Hibbard, Mary Michaels, Gillian Allnutt.

Afbeelding gevonden op de site van kunstenaar Monica Ross.

Feministische kunstenaars, dichters en schrijvers, waaronder Monica Ross, Shirley Cameron, Liz Hibbard, Evelyn Silver (link gaat naar YouTube filmpje waar ze een glaskunstwerk maakt), Mary Michaels en Gillian Allnutt richten een samenwerkingsgroep op, de Sister Seven (zie ook aflevering 464). Zij vormen een nationaal netwerk voor de distributie van antinucleaire affichekunst en performances in kerkzalen, bibliotheken, op festivals, bij conferenties, in winkelcentra, vredeskampen, instellingen, galerieën en op hogescholen.*

In Feminist Art News (FAN), vol.2 no.1 schrijft Monica Ross over hoe lastig het is om iets te maken dat ‘anti’ is. De vrouwen van Sister Seven zijn verontrust over de visuele representatie op het gebied van antinucleaire propaganda, aldus Ross. De vrouwen hebben het idee dat beelden die nucleaire vernietiging willen visualiseren, of de ondermijning van militaire apparatuur, eigenlijk een ongewenst effect hebben en de militaristische macht een steuntje in de rug geven.*

Immers, zo vervolgt Ross, dergelijke beelden zijn gevangen in de oorlogstaal en hebben zich verdiept in de tactieken van de verassingsaanval. Ze wekken angst en hulpeloosheid op zonder een oplossing te bieden. Dus wat te doen? De vrouwen vatten het plan op om te proberen mensen mee te nemen naar een emotionele en fantasierijke ruimte tussen kunst en propaganda, om emotionele reacties de ruimte te geven, om angst en hulpeloosheid onder ogen te zien en ze te vervangen door energie en kracht.*

Als voorbeeld noemt Ross de collage met foto’s en kleding van kinderen die de vrouwen in Greenham aan het hek rond de luchtmachtbasis hebben gehangen (zie aflevering 464).*

De Sister Seven, zo schrijven Roszika Parker en Griselda Pollock, beogen beelden te creëren die alternatieven laten zien. Ze willen een idee van vrede creëren zonder te veel in te gaan op haar tegenhanger: oorlog.*

*Uit het boek Framing Feminism, Art and the Women’s Movement 1970-85. Eds. Roszika Parker en Griselda Pollock, Pandora Press, Londen, 1987, pp.3-78.

About the author

Susan Hol

Ontdek meer van Susan Hol

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder