Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 495 Bestaande, aloude sterke beelden, herinneringen en gevoelens omsmelten

Margaret Harrison, From Rosa Luxemburg to Janis Joplin, no 2/1992.

Foto gevonden op site kunstenaar.

De ontvangst van de tentoonstelling Women’s Images of Men (zie aflevering 494) toont maar weer aan waarom sommige feministen vinden dat het introduceren van een nieuwe inhoud op zichzelf onvoldoende is, schrijft Rozsika Parker.*

Het is een les die feministen uit een aantal wat bittere ervaringen leerden. De bestaande dominante patriarchale culturele zienswijze laat zich niet zomaar omverwerpen.* De vrouwen van dada kunnen daarover meepraten, zie bijvoorbeeld aflevering 165 Onderliggende patriarchale orde blijft onaangetast.

De feministen die positieve vrouwenbeelden creëren, een belangrijk middel om vrouwen meer bewust te maken van zichzelf en hun situatie, zijn niet in staat geweest om de beperkte betekenis van en gevoelswaarde en ideeën bij ‘vrouw’ in de kunst radicaal uit te dagen, aldus Parker.*

De betekenis die een kunstwerk krijgt, staat niet los van hoe kunst gezien wordt, vanuit welke ideologische positie het bekeken wordt. Daardoor kunnen feministen nog zo keihard werken om een alternatief positief vrouwenbeeld neer te zetten, als ‘het publiek’ een beeld van een vrouw ziet gaat dat radartje ‘lichaam’, ‘natuur’, ‘object voor mannenogen’ onmiddellijk draaien.*

Een uitweg voor sommige feministische kunstenaars uit deze dwangbuis is een radicaal andere kunstpraktijk, zoals performance en video, in plaats van schilderen, beeldhouwen en fotografie. Niet dat ze het onmogelijke proberen, zoals een nieuwe taal ontwikkelen die nog niet is aangetast door bestaande verwachtingen, nee, ze tonen vooral hoe de vrouw in de bestaande cultuur wordt neergezet in allerlei uitdrukkingsvormen (kunst, reclame, overheidspropaganda).*

Het is een poging van de performancekunstenaars om de kracht van beeldspraak te ontgrendelen, om haar mysterie te ontcijferen. Bestaande, aloude sterke beelden, herinneringen en gevoelens moeten uiteengerafeld worden en omgesmolten tot een nieuw begrip.*

Wat Parker brengt bij de andere tentoonstelling: About Time; Video, Performance and Installation by 21 women artists (zie ook aflevering 492).*

*Uit: Rozsika Parker, Feminist art practices in ‘Women’s Images of Men’, ‘About Time’ and ‘Issue’. In: Framing Feminism, Art and the Women’s Movement 1970-85. Eds. Roszika Parker en Griselda Pollock, Pandora Press, Londen, 1987, pp.235-237.

About the author

Susan Hol

Ontdek meer van Susan Hol

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder