Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 505 Hannah Wilke’s poses die lijken op die van de pin-up

Screenshot. Zie voor het YouTube filmpje (30:04 minuten) de link in de laatste alinea.

Hannah Wilke (zie ook aflevering 504) werkt volgens Judith Barry en Sandy Flitterman op twee fronten, haar lichaam en taal.*

Enerzijds gaat het om poses van haar lichaam en de verandering ervan door het plakken van stukjes kauwgom in de vorm van een vagina op de blote delen, anderzijds zet ze de betekenis van een woord of een reeks woorden om door een kleine verandering of wijziging in de letters waaruit het is samengesteld. Zo wordt sacrification (offering?) starification (sterrendom?).*

Wilke noemt zelf haar kunst ‘verleiding’. De poses die ze aanneemt lijken op die van de pin-up, met haar ogen gericht op de veronderstelde mannelijke toeschouwer van schilderijen met naakten en de blote vrouwen in tijdschriften als Playboy.*

Barry en Flitterman halen Ways of Seeing van John Berger aan.* Dus zocht ik dat even op en ontdekte dat die man een ontzettend leuk programma heeft gemaakt! Dus ik stop hier, want deze video duurt een half uur. Ga lekker naar John en zijn verhaal kijken. Genieten!

*Uit: Judith Barry en Sandy Flitterman, Textual strategies: the politics of art making. In: Framing Feminism, Art and the Women’s Movement 1970-85. Eds. Roszika Parker en Griselda Pollock, Pandora Press, Londen, 1987, pp.313-321.

About the author

Susan Hol

Ontdek meer van Susan Hol

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder