Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 509 Is haar kunst verleidelijke kritiek of prikkelende verleiding?

Hannah Wilke, S.O.S. Starification Object Series, 1974.

Foto gevonden bij Artsy.

Is wat kunstenaar Hannah Wilke doet verleidelijke kritiek of prikkelende verleiding, zo vragen Judith Barry en Sandy Flitterman zich af (zie aflevering 508).*

Volgens hen lijkt erop dat het werk uiteindelijk juist versterkt wat het wil ondermijnen. Door haar eigen lichaam centraal te stellen in haar kunst, door haar kunst ‘verleiding’ te noemen, maakt Wilke de kwesties alleen maar ingewikkelder. Ze verzet zich niet tegen conventionele opvattingen over vrouwelijke seksualiteit, aldus Barry en Flitterman.*

Als gevolg daarvan, schrijven de auteurs, roept het werk van Wilke beweringen over zich af zoals deze van een mannelijke criticus: ‘Door het beeld van een stoeipoes (vrouwelijk seksobject) te manipuleren, slaagt Wilke erin te voorkomen dat zij daarin vast komt te zitten en hoeft ze tegelijkertijd haar eigen schoonheid niet te ontkennen om bevrijding voor elkaar te krijgen.’* Die ‘schoonheid’ is natuurlijk belangrijk, want niets zo lelijk als een feminist die strijd voor gelijke rechten.

Het werk van Gina Pane (zie afleveringen 503-504) en Hannah Wilke (zie afleveringen 504-509) vertegenwoordigen twee, zeer uiteenlopende, soorten kunst van vrouwen in de eerste categorie, aldus Barry en Flitterman.*

Die eerste categorie is er één van vier en omvat ‘de verheerlijking van een wezenlijke vrouwelijke kracht’; de auteurs noemen het de essentialistische positie (zie aflevering 500). En, om het geheel nog even goed te plaatsen: de kern van hun essay is de politieke effectiviteit van een feministisch kunstwerk.

Ondanks dat het werk van Pane en Wilke nogal verschilt, zijn Barry en Flitterman wel in staat om een aantal conclusies te trekken uit de manier van kunst maken van deze kunstenaars.

*Uit: Judith Barry en Sandy Flitterman, Textual strategies: the politics of art making. In: Framing Feminism, Art and the Women’s Movement 1970-85. Eds. Roszika Parker en Griselda Pollock, Pandora Press, Londen, 1987, pp.313-321.

About the author

Susan Hol

Ontdek meer van Susan Hol

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder