Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 514 Een ándere kunst, mét geschiedenis (die is onderdrukt)

Jackie Winsor, Nail Piece, 1970.

Foto gevonden bij Carnegie Museum of Art.

Het werk van Jackie Winsor wordt als ‘stoer’ beschouwd, aldus Judith Barry en Sandy Flitterman, omdat het vaardigheden vergt die je normaalgesproken alleen bij mannen ziet, zoals timmerwerk (zie ook aflevering 513).*

In de bespreking van haar werk verbindt Winsor vaak de oorsprong van een bepaald beeld met een ervaring uit de vroege kinderjaren, schrijven Barry en Flitterman. Zo verwijst ze bij Nail Piece (zie afbeelding bij deze aflevering) naar het huis dat haar vader had ontworpen en door haar moeder werd gebouwd. Op een zeker moment geeft haar vader haar een enorme zak spijkers en vertelt erbij dat ze de spijkers moet inslaan om het hout op zijn plaats te houden. Vervolgens vertrekt hij naar zijn werk.*

Winsor gaat aan de slag. Ze spijkert de hele zak spijkers leeg op het stuk dat haar vader had aangewezen. Als haar vader thuiskomt is hij ontsteld dat de zak spijkers leeg is. Voor het klusje dat hij zijn dochter gaf was hooguit een half pond spijkers nodig, Winsor gebruikte zes pond. De toestand die daardoor ontstond heeft grote indruk op haar gemaakt en is haar altijd bijgebleven.*

Het werk van Winsor mag dan ‘stoer’ zijn, het heeft volgens Barry en Flitterman toch veel weg van het traditionele werk van vrouwen. Het vraagt en toont namelijk eenzelfde soort volgehouden arbeid om het in elkaar te zetten. Je kunt bijvoorbeeld het werk dat Winsor verzet vergelijken met het werk dat vrouwen steken in het maken van quilts of manden, aldus Barry en Flitterman.*

In de traditionele patriarchale cultuur is natuurlijk nooit plaats geweest voor de complexiteit van dit soort traditioneel handwerk. Kunstenaars als Winsor brengen deze kunst, die anders is dan de conventionele ‘high art’, naar de voorgrond. Het kunstwerk dat in de tweede categorie van Barry en Flitterman valt (zie aflevering 512), benadrukt dat er een andere kunst is, een kunst die een geschiedenis heeft en die is onderdrukt.

*Uit: Judith Barry en Sandy Flitterman, Textual strategies: the politics of art making. In: Framing Feminism, Art and the Women’s Movement 1970-85. Eds. Roszika Parker en Griselda Pollock, Pandora Press, Londen, 1987, pp.313-321.

About the author

Susan Hol

Ontdek meer van Susan Hol

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder