Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 540 Basale vragen voor vrouwen in de kunsten

From the center, feminist essays on women’s art (Dutton, New York, 1976). Foto: Susan Hol, van boek in mijn bezit.

In haar paragraaf Kunst, kunstenaars en vrouwen (zie aflevering 534) noemt Griselda Pollock het artikel van Elona Bennet dat in de afgelopen vijf afleveringen (535-539) aan bod is geweest.

Feministen die zich gaan bemoeien met kunst trekken als eerste allerlei geaccepteerde ideeën over kunst en kunstenaars in twijfel, zo valt te lezen in aflevering 534. Niet verbazingwekkend, want in de late jaren 1960 is de kunstenaar onbetwistbaar mannelijk. Voor vrouwen is er op dat moment en tot ver terug in de geschiedenis erg weinig plaats, zoals kunstenaar Elona Bennett in haar artikel Venus de Milo: Virgin on the Rocks (Time Out, 1972, p.43) laat zien.

De impuls van een feministisch bewustzijn roept basale vragen op voor de vrouwen in de kunsten die deel gaan uitmaken van de opkomende vrouwenbeweging, aldus Pollock. Ze noemt er een paar:

  • Welke relatie hebben vrouwen met kunst?
  • Zou er een feministische esthetica kunnen zijn?
  • Hoe verhoudt kunst gemaakt door vrouwen zich tot de huidige kunstvormen?
  • Is er een verschil tussen kunst gemaakt door vrouwen en kunst gemaakt door mannen?
  • Is de artistieke praktijk een gebied dat vrouwen moeten terugwinnen of verlaten, en waarom?*

Verscheidene boeken die midden jaren 1970 zijn gepubliceerd door Amerikaanse kunstenaars of critici, documenteren de gigantische heroriëntatie voor vrouwen in de kunsten. Het luidt de komst van een nieuwe fase van feminisme in. Pollock noemt hierbij From the center, feminist essays on women’s art (Dutton, New York, 1976)*, het boek van criticus Lucy Lippard dat in dit feuilleton in aflevering 131 voor het eerst wordt genoemd (als je op mijn site zoekt op ‘from the center’, krijg je alle afleveringen te zien waarin het boek voorkomt).

In de biografische inleiding bij de reeks essays over kunst gemaakt door vrouwen, schrijft Lippard hoe de vrouwenbeweging haar hele benadering van haar werk als criticus heeft veranderd en al haar overgeërfde zekerheden over zowel kunst als vrouwen heeft ondermijnd.

*Uit: Griselda Pollock, II Feminism and Modernism. In: Framing Feminism, Art and the Women’s Movement 1970-85. Eds. Roszika Parker en Griselda Pollock, Pandora Press, Londen, 1987, pp.79-119.

About the author

Susan Hol

Leave a Comment