Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 541 De zoektocht naar een feministische esthetica

Susan Hiller, The Hand Painting Series, 1969.

Foto gevonden op de site van de kunstenaar.

Griselda Pollock noemt niet alleen het boek From the center van criticus Lucy Lippard en hoe de vrouwenbeweging haar leven veranderde (zie aflevering 540), maar ook het boek Through the Flower van Judy Chicago, gepubliceerd in 1977.*

Chigaco beschrijft daarin haar proces, hoe ze als ‘een van de jongens’ macho, abstracte, metalen sculpturen maakt in de late jaren 1960 en via onderzoek naar de geschiedenis van vrouwen bij feministische kunsteducatie terechtkomt, om tot slot uit te gaan zoeken of er zoiets als ‘vrouwelijke beeldtaal’ bestaat.*

Meer lezen over Chicago? Tik de zoekterm ‘chicago’ in op mijn website en je krijgt alle blogs (veel!) te zien waarin zij voorkomt. 

Lippard en Chicago zoeken beiden een antwoord op de vraag of er een feministische esthetica zou kunnen zijn. Ze gaan op jacht naar stilistische kenmerken bij vrouwelijke kunstenaars in het verleden, zoals beelden met een centrale kern (zie bijvoorbeeld aflevering 133 Kom kijken! Het is hier, en hier, en hier!), zodat ze dit bewust kunnen toepassen als uitdrukking van trots op de vrouwelijke kunstenaar, haar lichaam en haar seksualiteit.*

Het feminisme heeft fikse invloed op nieuwe en ervaren kunstenaars in Amerika, schrijft Pollock. Ze noemt daarbij de feministische opleidingsprogramma’s en ondernemingen als de Woman’s Building.* In dit feuilleton is ook dat ruimschoots aan bod geweest (zoek op mijn site op ‘women’s building’ voor alle afleveringen daarover).

In Engeland is van dat alles weinig tot niets te vinden, aldus Pollock, maar de visie van de Engelse vrouwenbeweging verschilt van de Amerikaanse, in die zin dat de Engelse vrouwen cultuur niet los zien van of tegengesteld aan politieke, economische en sociale kwesties.*

Sterker nog, feministisch kunstenaar Susan Hiller (1940-28 januari 2019) vertelt in een interview dat in de discussies rond 1973 alles wat met kunst te maken had volkomen ondergeschikt was aan allerlei andere vrouwenkwesties.*

*Uit: Griselda Pollock, II Feminism and Modernism. In: Framing Feminism, Art and the Women’s Movement 1970-85. Eds. Roszika Parker en Griselda Pollock, Pandora Press, Londen, 1987, pp.79-119.

About the author

Susan Hol

Leave a Comment