Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 542 Enorme kloof tussen kunst en feministische activiteiten

Elona Bennet, Early work in steel.

Foto gevonden op de site van de kunstenaar.

In Engeland is in de vroege jaren 1970 kunst volkomen onbelangrijk binnen de vrouwenbeweging (zie aflevering 541). Feministisch kunstenaar Susan Hiller (1940-28 januari 2019), van origine antropoloog, sluit zich in 1973 aan bij een bewustwordingsgroep. Ze vertelt in maart 1982 in een interview met Griselda Pollock en Roszika Parker het volgende over haar ervaring in die groep:

Kunst leek niets te maken te hebben met onze manier van leven. Vrouwen in de groep wilden dat ik de kunst opgaf en terugkeerde naar de antropologie. De beweging had geen kunstenaars nodig en het enige denkbare dat ik kon doen, was posters maken. Ik deed dat. Ik vond het moeilijk om mijn recht om kunst te maken te doen gelden. Het was erg ondermijnend.*

Waarom zagen de vrouwen in die jaren 1970 zo weinig heil in kunst? Daar kunnen natuurlijk allerlei redenen voor zijn, maar Pollock oppert twee belangrijke.*

Ten eerste weten vrouwen in de vroege jaren 1970 heel erg weinig over de geschiedenis van vrouwen. Het onderzoek naar de kunstgeschiedenis, een onderdeel van de herontdekking van de geschiedenis van vrouwen, onthult pas later een traditie van vrouwen die hadden deelgenomen aan allerlei soorten culturele productie. Vrouwelijke creativiteit wordt langzaamaan een belangrijk onderdeel van de vrouwenbeweging.*

Ten tweede zijn de algemeen geaccepteerde ideeën over kunst – gebaseerd op wat er in die vroege jaren 1970 werd gemaakt en verkocht, zoals minimalistische sculpturen en abstracte schilderijen – nogal irrelevant voor vrouwen die strijden tegen economische, seksuele en raciale uitbuiting.*

Kunstenaars zelf weten in die vroege jaren 1970 ook vrijwel niets over vrouwelijke kunstenaars, dus gaan ze op zoek. Kunstenaar Elona Bennet (zie ook aflevering 535-539) herinnert zich de enorme kloof tussen haar kunst (abstracte conceptuele werken, grote stalen constructies) en haar betrokkenheid bij de vrouwenbeweging (ze werkte mee aan de politieke film Night Cleaners (zie afleveringen 394-395).

Hoe dicht je zo’n enorme kloof?

*Uit: Griselda Pollock, II Feminism and Modernism. In: Framing Feminism, Art and the Women’s Movement 1970-85. Eds. Roszika Parker en Griselda Pollock, Pandora Press, Londen, 1987, pp.79-119.

About the author

Susan Hol

Leave a Comment