Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 546 Denkbeeldige oermannelijke zelfbeschikking en kracht

Leonora Carrington, Pastoral, 1950. © 2019 Estate of Leonora Carrington / Artists Rights Society (ARS), New York. Courtesy of Phillips.

Foto gevonden op de artsy.net.

Niet alleen worden ‘Kunstenaar’ en ‘Vrouw’ in afzonderlijke en geslachtsgebonden gebieden geplaatst (zie aflevering 545), de romantische mythe van de kunstenaar als bohemien plaatst de kunstenaar resoluut in de sfeer van het mannelijke, zo schrijven Roszika Parker en Griselda Pollock in hun boek Old mistresses: Women, Art and Ideology (1981).*

Wat zij vervolgens aankaarten over de bohemien en de bourgeoisie is ruimschoots aan bod geweest in de afleveringen 366-379, met de bespreking van The painted Word (1981), het boek van Tom Wolfe.

Uit het idee van de kunstenaar als vrije vogel die buiten de samenleving staat, zijn seksualiteit vrij uitleeft en zo een denkbeeldige oermannelijke zelfbeschikking en kracht realiseert, ontstaat een ander – surrealistisch – idee, aldus Parker en Pollock.*

Dat idee is het streven van de surrealisten naar een totale vrijheid van gendernormen. Daarmee bedoelen ze de kunstenaar als eenheid van mannelijk en vrouwelijk, waarbij kunst een soort parthenogenese (onbevlekte ontvangenis) is die rede en vruchtbaarheid verenigt. Dit idee biedt mannen een droom van heelheid en de bevestiging van hun universaliteit.*

Er is alleen een vervelend dingetje hieraan: de elkaar aanvullende combinatie van mannelijk en vrouwelijk is mogelijk bij een man, maar onnatuurlijk bij een vrouw, volgens de surrealisten.*

Daar denkt natuurlijk niet iedereen hetzelfde over.

*Uit: Griselda Pollock, II Feminism and Modernism. In: Framing Feminism, Art and the Women’s Movement 1970-85. Eds. Roszika Parker en Griselda Pollock, Pandora Press, Londen, 1987, pp.79-119.

About the author

Susan Hol

Leave a Comment