Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 60 De wereld is al vol met objecten

Susan Hol, Douchekraan, 2018.

Een reden voor het radicale onderscheid tussen kunst en esthetiek (zie aflevering 59) is de zogenaamde overdaad aan objecten.

Tilghman noemt in zijn boekje But is it Art? (1987, p. 82) als voorbeeld de woorden van Douglas Huebler: ‘De wereld is vol met objecten, min of meer interessante; ik heb geen zin er nog meer aan toe te voegen.’ Tilghman gaat hier verder niet op in.

Een tweede reden voor het radicale onderscheid tussen kunst en esthetiek heeft Tilghman bij Joseph Kosuth gevonden, die zei: ‘Het is noodzakelijk om de esthetiek van de kunst te scheiden, omdat de esthetiek zich bezighoudt met opvattingen over de perceptie van de wereld in het algemeen.’

Tilghman vindt dat Kosuth hiermee een conclusie trekt die niet gerechtvaardigd is. Kosuth beweert namelijk, volgens Tilghman dan, dat andere dingen dan kunstwerken esthetische kenmerken hebben en daarom esthetische kenmerken niets te maken hebben met kunst.

Nou, reageert Tilghman daarop, deze bewering Kosuth laat alleen maar zien dat esthetiek een bredere notie is dan kunst, ofwel dat het hebben van esthetische kenmerken geen voldoende voorwaarde is voor kunst. Het toont niet aan dat esthetiek onnodig is voor kunst noch dat het irrelevant is voor kunst.

De hele kwestie is volgens Tilghman dat bijna alle beschrijvingen van en besprekingen over kunst zijn uitgevoerd in termen van esthetische eigenschappen van kunst. Maak je esthetische kenmerken irrelevant voor kunst, dan raakt de toeschouwer in de war omdat hij beroofd is van zijn esthetische vocabulaire.

Er zit natuurlijk wel iets in, in die bewering van Tilghman. Er is alleen 1 ‘dingetje’: gaan die besprekingen over kunst in termen van esthetische eigenschappen van kunst over álle kunstvormen? Of gaan deze besprekingen vooral en misschien wel uitsluitend over de ‘oude’ (achterhaalde?) kunstvormen ‘schilderij’ en ‘sculptuur’? Hoe passend is het dan om het ‘esthetische vocabulaire’ voor schilderijen en sculpturen te gebruiken voor hedendaagse kunst zoals installaties, conceptuele kunst, gevonden voorwerpen, performances en dergelijke?

About the author

Susan Hol

Leave a Comment