Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 617 Wat is hier nou precies obsceen?

Screenshot met An Nelissen in de Vagina Monologen. Het YouTube-filmpje is een trailer van 1:15 minuten.

Susanne Santoro komt in opspraak door haar boek Towards New Expressions, een weerslag van haar onderzoek naar de vaginale contouren en klassieke golflijnen in beeldhouwwerken (zie aflevering 616).

Het is natuurlijk weer een institutie die ‘ingrijpt’. In 1976 organiseert de institutie Arts Council (zie ook aflevering 588) de tentoonstelling Artist’s books en vraagt vijf exemplaren van Towards New Expressions aan. So far so good. Vervolgens trekken ze het boek terug uit de tentoonstelling, omdat er mogelijk sprake is van obsceniteit.*

Huh?

Wat ze niet deden was het boek Projects van Allen Jones terugtrekken.* Zoek maar eens op internet naar allen jones projects, en bekijk de afbeeldingen. Als er ergens sprake is van obsceniteiten dan is het daar wel.

En zo onderschrijft Arts Counsel de opvattingen van Laura Mulvey (Brits feministisch filmcriticus en uitvinder van de term ‘male gaze’; zie aflevering 311) en Susanne Santoro dat het beeld van de vrouw als geseksualiseerd object, fetisj en verzamelplaats voor mannelijke seksuele fantasieën en angsten, aanvaardbaar is in de samenleving, terwijl het beeld van de vulva zelf dat deze fetisj probeert te verdringen als obsceen wordt beschouwd.*

Maar, zo voegt Lisa Tickner toe, dit punt kan alleen in de westerse cultuur op deze manier worden gemaakt en het beeld van de vagina in ere worden hersteld, want nergens zijn er zulke gedetailleerde grafische weergaven van de vagina als in de vaginale albums in de Japanse Ukiyo-e-traditie. De meeste afbeeldingen zijn gemaakt voor de courtisane-gidsen waarin de vrouwen met al hun schoonheden en beperkingen, hun locatie en hoeveel ze kosten worden aangeprezen.*

Dat verandert de zaak, want in de Japanse versie maakt de vagina deel uit van de door mannen gedomineerde samenleving. Hier kan geen sprake zijn van een nadruk op genitale beeldvorming als een manier om de seksuele identiteit te heroveren.*

*Uit: Lisa Tickner, The body politic: female sexuality and women artists since 1970. In: Framing Feminism, Art and the Women’s Movement 1970-85. Eds. Roszika Parker en Griselda Pollock, Pandora Press, Londen, 1987, pp.263-276.

About the author

Susan Hol

Ontdek meer van Susan Hol

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder