Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 638 De start van een feministische kunstgeschiedenis

Alice Neel, Linda Nochlin and Daisy, 1973, oil on canvas, 1.4 x 1.1 m. Courtesy: the artist’s estate, David Zwirner, New York / London and Victoria Miro, London / Venice, Collection of the Museum of Fine Arts, Boston Seth K. Sweetser Fund © The Estate of Alice Neel.

De foto van dit schilderij van Linda Nochlin met haar dochter vond ik bij Frieze.

Op zoek naar recenter materiaal dan de boeken en artikelen uit de jaren 1960-90, heb ik de afgelopen dagen wat spitwerk verricht in de catalogus WACK! art and the feminist revolution. Deze catalogus hoort bij de gelijknamige tentoonstelling die is georganiseerd door Cornelia Butler en is gehouden op 4 maart-16 juli 2007 in het Museum of Contemporary Art, Los Angeles. De catalogus is een heel dik boekwerk: 512 pagina’s met beeldmateriaal en artikelen, uitgegeven dus in 2007 (Mitt Press, London) en Lisa Gabrielle Mark is de eindredacteur.

Ik heb ontdekt dat in deze catalogus zo’n beetje al het werk te zien is dat her en der in de afgelopen 637 feuilletonafleveringen aan bod is geweest. Verder vertellen de begeleidende artikelen in WACK! over het algemeen niet veel meer dan ik inmiddels aan informatie bij elkaar heb gesprokkeld.

Wat wel opvalt is dat bijna alle artikelen meer of minder uitgebreid het stuk noemen dat Linda Nochlin in 1971 schreef: Why Have There Been No Great Women Artists?. Eigenlijk was ik ervan uitgegaan dat dit artikel gedateerd zou zijn, maar niets blijkt dus minder waar: ook in 2007 is het artikel van Nochlin een belangrijke bron van inspiratie. Sterker nog, haar artikel wordt beschouwd als het eerste grote werk op het gebied van feministische kunstgeschiedenis.

Nu heb ik al veel van Linda Nochlin aangehaald in de vorige afleveringen (zoek op mijn site op haar naam en je krijgt 39 afleveringen voorgeschoteld), maar nadere studie van haar artikel is er nog niet van gekomen. Hoogste tijd om dat nu dus wel te gaan doen!

Linda Nochlin, in 1931 geboren in Brooklyn, New York (en overleden in Manhattan, New York in 2017) is een studiebol. Ze haalt een graad in de filosofie, in de zeventiende-eeuwse Engelse literatuur en tot slot een doctoraat in de kunstgeschiedenis (1952). Haar studieobject voor haar proefschrift is de Franse realistisch schilderende kunstenaar Gustave Courbet, een onderwerp dat haar zal blijven boeien. Professor Nochlin is vooral geïnteresseerd in negentiende-eeuwse kunst en heeft daarover veel gepubliceerd. Haar publicaties over de feministische kunstgeschiedenis begint in 1971 met het artikel Why Have There Been No Great Women Artists?. (*, p.183 ‘About the author’)

Als ze aan het bewuste artikel begint, bestaat er niet zoiets als een feministische kunstgeschiedenis, schrijft ze zelf in de Introduction van haar boek. (*, p.xi) Ach ja, je moet érgens beginnen!

*Nochlin, Linda, Women, Art, and Power and Other Essays, 1988, Harper & Row.

About the author

Susan Hol

Leave a Comment