Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 76 Esthetische eigenschappen Land Art

Susan Hol Indiaanse motieven (houtworm), 2011.

Sommige Land Art-kunstenaars combineren vergankelijke natuurlijke materialen (gras, hout, turf, mos) met minder vergankelijke natuurlijke materialen (steen, verschillende soorten metalen).

Anderen maken gebruik van alleen vergankelijke natuurlijke materialen en weer anderen alleen van minder vergankelijke natuurlijke materialen.

Er zijn ook Land Art-kunstenaars die hun landschapswerken met (minder) vergankelijke natuurlijke materialen het museum of de galerie binnenbrengen.

Land Art is inmiddels zelf een standaardcategorie (zie aflevering 72) geworden, een kunstvorm met een eigen procedé, met voldoende esthetische kwaliteit (zie aflevering 62, met de keuzeniveaus van de filosoof Rob van Gerwen).

Standaard voor deze categorie is dan het gebruik van (minder) vergankelijke natuurlijke materialen, variabel is dan de wijze waarop deze materialen zijn ingezet: vorm en kleur, contrastandaard zou dan het gebruik van fel gekleurd plastic kunnen zijn of een sokkel onder het werk plaatsen. (Zie ook aflevering 72.)

Esthetische kenmerken van landschapskunstwerken kunnen bijvoorbeeld ‘fragiel’ en/of ‘sereen’ zijn bij een bouwsel van dunne takken in een stille poel in het bos. Het kan ‘robuust’, ‘balans’ en/of ‘symmetrie’ zijn bij gestapelde stevige, dikke stenen op een grasveld. Het kan ook ‘geheimzinnig’ zijn bij een werk van turf, gras, modder en metaal, gedeeltelijk zichtbaar in het riet.

Weten we dan NU wat kunst is?

About the author

Susan Hol

Leave a Comment