Feuilleton Abramovic - PhD

Aflevering 79 Pijnlijke performance

Gina Pane, The Conditioning, first action of Self-Portrait(s). Originele performance 1973.

Foto gevonden op Tumblr bij Tom Isaacs.

Eerst even terug naar de performance zelf – Marina Abramović liggend op een metalen stellage, met direct onder twee rijen brandende kaarsen – want zo maken we ook meteen wat nader kennis met Abramović.

De performance op het ‘bed’ met kaarsen is een nieuwe stap in haar oeuvre, want zij heeft daarmee voor het eerst een performance gedaan die zij niet zelf bedacht heeft.

Het idee en de uitvoering komen namelijk van de kunstenaar Gina Pane (1939-1990, zie foto bij deze aflevering).

Ik heb me rotgezocht naar meer informatie over die performance van Gina Pane en vond nauwelijks iets. In zekere zin logisch, omdat een performance meestal een eenmalige opvoering is en daarna weer verdwijnt (zie ook aflevering 77). Door steeds opnieuw op zoek te gaan, vond ik in de loop van de tijd een verzameling kleine brokjes informatie.

Gina Pane voerde de performance in 1973 uit. Zij noemde deze performance The Conditioning, first action of Self-Portrait(s). Beweerd wordt dat Gina Pane ongeveer een half uur lang, naakt, op haar rug op een metalen bed lag met onder haar rijen brandende kaarsen, handenwringend van de pijn.

Er is geen beeldmateriaal van deze performance, althans, ik heb het niet kunnen vinden. Wel zijn er foto’s op internet te vinden waarop Gina Pane gekleed op een bed met kaarsen ligt. Het is niet duidelijk of zij dit in scène heeft gezet voor een foto, bijvoorbeeld als archiefmateriaal, of dat zij de performance heeft herhaald met kleren aan.

Natuurlijk wilde ik ook heel graag weten waarom Gina Pane dan deze performance op het bed met kaarsen heeft gedaan! Waar kwam dat idee vandaan?!? Vanwaar deze zelfpijniging?!?

Voor iets meer informatie over haar heb ik een blog Gina Pane gemaakt. Op Pinterest heb ik een bord Gina Pane gemaakt met een aantal foto’s van haar werken.

About the author

Susan Hol

Leave a Comment