Alina Szapocznikow_Naga (Naked), 1961
Alina Szapocznikow (1926-1973), wie kent haar niet … ehm, nou, de meeste mensen. Ze stierf jong als gevolg van borstkanker. Ruim dertig jaar na haar dood werd ze internationaal bekend. In de kunstscene van Warschau was ze wel een ster, in 1950 was ze daar al bekend om haar sculpturen. Volgens de auteur van de originele Engelse tekst, Alexxa Gotthardt, verwerkte Szapocznikow vrijmoedig genderkwesties in haar bolvormige, sensuele en met littekens bedekte sculpturen. Szapocznikow beschreef zichzelf niet als een feministisch kunstenaar, wat niet zo gek is, want die term kwam pas op aan het eind van haar leven. Toch hielp ze met haar werk de moderne, mannelijk gerichte sculpturale traditie herschikken.
In de afgelopen tien jaar is de impact van het werk van Szapocznikow op internationaal niveau erkend. Haar sculpturen werden tot Documenta 12 (2007) nauwelijks tentoongesteld. Sindsdien was haar werk te zien bij WIELS in Brussel, het Hammer Museum in LA en het Wexner Center in Columbus, met als hoogtepunt het MoMA in New York in 2013. Dit najaar volgt haar eerste Britse retrospectief Human Landscapes, Hepworth Wakefield, Yorkshire.
Haar werk wordt wel vergeleken met dat van Louise Bourgeois.
Het volledige verhaal vind je hier, in het Engels weliswaar, tezamen met een aantal kleurige afbeeldingen.