Het Grote Bureau

‘Sneaky ways’ van commercieel bureau

Pablita Velarde (1918-2006), War party. From the collection of Bandelier National Monument, National Park Service. Zie link hieronder.

Afbeelding gevonden bij Google Arts & Culture.

Voor wie de vorige ‘afleveringen’ (het lijkt wel een soap) heeft gemist: een middelgrote uitgeverij is van zins een groot commercieel bureau in te schakelen en denkt daar voordeel uit te halen. Deze uitgeverij voegt met dat commerciële bureau een extra laag toe, waardoor de (vaak al vele) jarenlange contacten van de zelfstandig professionals met de projectcoördinatoren bij de uitgeverij worden vervangen door een onbekende speler. Inmiddels lijkt het vooral op een ordinaire bezuinigingsmaatregel. (Zie voor meer info bij vorige blogs Mag je liegen?, Werkende armen, Pool professionals, en Heft in eigen handen).

Afgelopen weekend ontving een aantal redacteuren een mail van het grote commerciële bureau. Wat meteen opvalt aan deze actie is dat a) niet de uitgeverij maar het grote commerciële bureau de verzender is, b) niet alle zelfstandig professionals die opdrachten aannemen van de uitgeverij de mail ontvangen, en c) de mail in het weekend komt.

Over het waarom van deze drie punten kunnen we alleen speculeren, wat ik hier niet ga doen. Belangrijker is de boodschap van die mail: de datum waarop de uitgeverij zal gaan werken met het commerciële bureau is uitgesteld. Waarom? Misschien voldoet de uitgeverij nog niet aan de eisen van het commerciële bureau? Of andersom, dat het commerciële bureau nog ergens tekortschiet? Of misschien is het lastig is om contracten (juridisch) op orde te krijgen?

Wat ook kan meespelen: er zijn veel zelfstandig professionals die niet ‘meedoen’ met deze aardverschuiving, dus moet een nijpend tekort aan gespecialiseerde redacteuren opgelost worden. Of, tja, wat is nou precies de betekenis van die datumverschuiving? Het is in ieder geval uitstel! De eerste stap naar afstel?

About the author

Susan Hol

Leave a Comment